موارد استفاده از بلاک چین و دارایی های رمزنگاری شده

ساخت وبلاگ

مؤسسه Actuaries میزبان یک جلسه Insights در ژوئیه 2022 بود. این مقاله اولین مقاله از مجموعه سه مقاله ای است که از محتوای جلسه و همچنین برخی از پیشرفت های مرتبط جدیدتر استفاده می کند. یک مقاله مرتبط قبلی در مورد سقوط بازار کریپتو که در جلسه Insights نیز پوشش داده شده است را می‌توانید در اینجا بیابید.

بلاک چین برای اولین بار در سال 2008 در جهان منتشر شد، زمانی که بی اعتمادی مردم به موسسات مالی به دلیل تأثیرات آشکار بحران مالی جهانی افزایش یافت. در مقابل این پس‌زمینه، توانایی بلاک چین برای ارائه تراکنش‌های شفاف و تغییرناپذیر و رفع نیاز به یک مرجع مرکزی، علاقه‌ی فوق‌العاده‌ای به این فناوری ایجاد کرد. از آن زمان، آزمایش‌های گسترده این فناوری در بسیاری از برنامه‌ها ادامه دارد، اما تمرکز در 3 تا 5 سال گذشته مسلماً توسط عنصر دیگری از بلاک چین: ارزهای رمزنگاری شده تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

با این حال، مسیر نوآوری به ندرت هموار است و بلاک چین و ارزهای دیجیتال از این قاعده مستثنی نیستند. موارد استفاده از دارایی‌های رمزنگاری، که شامل ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) می‌شود، هنوز به طور کامل بازار را در مورد توانایی آن در ارائه ارزش اقتصادی ملموس متقاعد نکرده است، و در این مراحل اولیه، به ویژه در معرض خطرات عملیاتی مانند تقلب است. و امنیت سایبریعلاوه بر این، ویژگی‌های جدید کنترل غیرمتمرکز و ناشناس بودن، ابهامات قانونی و سایر مواردی را ایجاد می‌کند که فعالیت‌های غیرقانونی را ممکن می‌سازد. در زیر چهار نمونه از موارد استفاده شناخته‌شده‌تر از دارایی‌های بلاک چین و کریپتو آورده شده است.

بازی‌هایی که بر پایه فناوری بلاک چین ساخته شده‌اند، بازیکنان را قادر می‌سازد تا مالکیت واقعی دارایی‌های رمزنگاری‌شده را که در بازی به دست آورده‌اند، در دست بگیرند. این دارایی‌ها، که به شکل NFT هستند، می‌توانند به خارج از بازی و به کیف پول دیجیتال بازیکنان منتقل شوند و متعاقباً می‌توانند به صورت فروش، معامله یا در سایر بازی‌های قابل تعامل در شبکه بلاک چین استفاده شوند. یکی دیگر از نوآوری‌ها در بازی‌های بلاک چین، توانایی «بازی برای کسب درآمد» است که به موجب آن بازیکنان می‌توانند توکن‌ها یا NFT‌هایی را در بازی کسب کنند که سپس می‌توانند با ارزهای دیجیتال یا فیات مبادله شوند.

پتانسیل بازیکنان برای کسب درآمد از دستاوردهای بازی خود ، علاقه قابل توجهی ایجاد کرده است ، تا حدی که بسیاری از بازیکنان ، به ویژه از کشورهای در حال توسعه مانند فیلیپین ، مشغول "معدن" برای نشانه ها و پاداش ها به صورت تمام وقت هستند. با این حال ، بیشتر بازی های "بازی به زباله" از یک نقص جدی رنج می برند ، که این عدم توانایی در نشانه های درون بازی و دارایی در داشتن ارزش خارجی است. در عوض ، این بازی ها به جذب بازیکنان جدید به تقاضای و قیمت شناور متکی هستند. بسیاری از منتقدین چنین فعالیتهایی را به طرح های پونزی یا هرمی تشبیه کرده اند.

املاک و مستغلات بخش دیگری است که در آن از blockchain به عنوان یک Gamechanger استفاده شده است. توانایی نشانه گذاری در املاک و مستغلات ، مالکیت کسری دارایی های غیر قابل اشتراک را تسهیل می کند. Tokenisation همچنین سرمایه گذاری و تجارت را از طریق سیستم عامل های آنلاین باز می کند. ماهیت غیرمتمرکز blockchain شفافیت و اعتماد به سیستم را ایجاد می کند ، که این پتانسیل را دارد که واسطه هایی را که در حال حاضر از اکوسیستم پشتیبانی می کنند ، مانند کارگزاران املاک و مستغلات و وکلا ، از بین ببرد و از این طریق کمیسیون ها و هزینه های مرتبط را حذف کند. قراردادهای هوشمند می توانند فرایندها را خودکار کنند و سرعت معامله را تسریع کنند ، که این امر به کاهش سایر هزینه ها مانند هزینه های ثبت نام و مالیات نیز کمک می کند.

(شکل 1: دیدگاه مفهومی از توکین املاک و مستغلات | منبع: softengi.com)

در حال حاضر ، blockchain هنوز در بخش املاک و مستغلات قابل توجهی وارد نشده است. موانعی که در اینجا با آن روبرو هستند مشابه سایر صنایع است که شامل عدم مقیاس پذیری و هزینه های پردازش نسبتاً زیاد است. به عنوان مثال ، تقریباً ده دقیقه طول می کشد تا یک بلوک بیت کوین جدید به blockchain اضافه شود و هر بلوک حاوی آن است~2،800 معاملات [1]. این برابر با کمتر از پنج معاملات در ثانیه است. در مقابل ، طبق گزارش ها ، ویزا روزانه 150 میلیون معاملات [2] یا 1700 معاملات در ثانیه پردازش می کند. هزینه های پردازش یا "گاز" (در واژگان blockchain) که به معدنچیانی که با موفقیت اعتبار معامله را تأیید می کنند ، پرداخت می شود نیز می تواند نسبت به ارزش معامله زیاد باشد. هزینه گاز بسته به چندین عامل از جمله اندازه معامله (از نظر محاسباتی) و احتقان در شبکه متفاوت است. همچنین در Cryptocurrency بومی شبکه پرداخت می شود ، بنابراین قیمت نهایی در ارز فیات باید نرخ ارز بازار بین دو ارز را در نظر بگیرد.

توسعه NFTS دسته جدیدی را در دنیای هنر جعل کرده است. NFT ها می توانند بسیاری از فرم های دیجیتالی (از جمله تصاویر ، عکس ها ، آهنگ ها و فیلم ها) را به خود اختصاص دهند اما دارایی های رمزنگاری منحصر به فرد با مالکیت معتبر هستند و نمی توان آنها را تکرار کرد. آنها در سیستم عامل های پشتیبانی شده از blockchain "ذوب شده" هستند و می توانند مانند آثار هنری سنتی جمع آوری ، تجارت یا فروخته شوند. بنا بر گزارش ها ، بازار NFT در سال 2021 25 میلیارد دلار [3] تولید کرده است ، با گرانترین NFT ، معروف به "ادغام" که توسط هنرمند دیجیتالی PAK ایجاد شده است و در ماه دسامبر با قیمت رکورد 91. 8 میلیون دلار به فروش می رسد.

(شکل 2: "ادغام" NFT توسط پاک | منبع: cointelegraph.com)

Blockchain همچنین در حال تحول اینترنت بعدی است که به Web3 معروف است. فرضیه اساسی این نسل سوم ، حذف کنترل محتوا از شرکتهای بزرگ و فعالیت به روشی غیر متمرکز است که توسط خود کاربران متعلق ، ساخته و ساخته شده است. این در تضاد با وب 2. 0 است ، جایی که غول های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، یوتیوب و توییتر از کنترل و توزیع محتوای ایجاد شده توسط عموم سود بردند. به عنوان مثال ، در Web3 یک نوازنده می تواند به جای تکیه بر YouTube ، جایی که توزیع و درآمدزایی توسط دومی کنترل می شود ، ایجاد خود را بر روی یک بستر غیر متمرکز ارسال کند.

کنترل و ناشناس بودن غیر متمرکز

ماهیت غیرمتمرکز blockchain منجر به ظهور یک ساختار سازمانی نوآورانه شده است که از آن به عنوان سازمان های خودمختار غیر متمرکز (DAOS) یاد می شود. همانطور که از نام آن پیداست ، DAO ها توسط یک مقام مرکزی کنترل نمی شوند ، بلکه توسط گروهی از اعضا که ناشناس هستند ، به طور جمعی اداره می شوند. قراردادهای هوشمند قوانین و تصمیمات موجود در blockchain را رمزگذاری می کنند و هرگونه پرداخت به اعضا در دارایی های رمزنگاری انجام می شود.

ترکیبی از ناشناس بودن و دارایی های رمزنگاری یک چالش اساسی برای دولت ها و تنظیم کننده ها ایجاد می کند. از آنجا که مکان و هویت اعضا ناشناخته است ، پیامدهای حقوقی و مالیاتی نیز مشخص نیست. به طور گسترده تر ، این عدم اطمینان همچنین به عنوان یک مانع اصلی برای تصویب گسترده تر دارایی های blockchain و رمزنگاری توسط صنایع سنتی عمل می کند.

مقاله بعدی در این سری به خطرات ناشی از مبادلات رمزنگاری ، متولیان و سایر خدمات که از اکوسیستم رمزنگاری پشتیبانی می کنند ، می پردازد ، همانطور که توسط برخی از خرابی های دیدنی و جذاب در استرالیا و خارج از کشور نشان داده شده است.

اگرچه این مقاله بیشتر بر روی ارزهای رمزنگاری شده به جای blockchain به خودی خود متمرکز است ، اما ارائه "ساختن یک blockchain در یک صفحه گسترده و ارزیابی انتقادی فرصت های blockchain" توسط Rob Deutsche از اجلاس All-Actuaries در سال 2021 مقدمه ای جامع از اصول blockchain را ارائه می دهد.

پلتفرم های تجاری...
ما را در سایت پلتفرم های تجاری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کمال بهروزکیا بازدید : 55 تاريخ : سه شنبه 8 فروردين 1402 ساعت: 21:14